Az vagy amit megeszel, avagy edd magad egészségesre!

Az vagy amit megeszel, avagy edd magad egészségesre!

Itt van az ősz, itt van újra …. és egyre többen térnek be a patikába egy kis vitamint vagy valamilyen táplálék kiegészítőt venni. Ez nem is baj, ha ezek tényleg „kiegészítők” maradnak. Sokan nem tudják, hogy immunrendszerünk állapota nagy részben bélcsatornánk egészségétől függ. Ha egészséges akarsz maradni, akkor egyél egészségesen, ha meg akarsz gyógyulni, akkor pláne egyél egészségesen! Na de hogyan? Mit? Az egészséges ételek nagyon drágák – hallani sokszor. Tegyünk egy felfedező túrát az éléskamrában (piacon) és nézzük meg miből is élünk!

Dr. Orbán Dalma belgyógyász, felnőtt háziorvos írása.

Kedvencünk a krumpli. Burgonya, pityóka, földialma, svábtök és még ki tudja hány néven hívhatjuk az egyik alapvető élelmiszerünket. Az emberiség mintegy 7000 éve fogyasztja. Mi magyarok kb. az 1650-es évektől ismerkedünk vele.

A növénynek kizárólag a gumója fogyasztható, a bogyója, illetve megzöldülő részei mérgezők, miként a kicsírázó és zöldessé váló gumó is!!

A gumó nagy mennyiségű szénhidrátot tartalmaz növényi keményítő formájában. Nagyon jól emészthető, mintegy 85 százalékban hasznosul a szervezetünkben. A fehérje minimális, zsír pedig egyáltalán nincs benne. B1, B6, C, valamint A és K vitamint, valamint folsavat tartalmaz. Magas kálium és alacsony nátrium tartalma a vérnyomás szabályozásában segíthet. Nagyon jó rostforrás, ezáltal szabályozza az emésztést. Alacsony energiatartalma (egy darab 180 grammos gumó 140 kcal) az ideális testsúly megtartását segíti. (De vigyázat – bő zsírban sütve a tápérték a zsírtól 2-3-szorosára emelkedhet!)

Nagyon figyelni kell a helyes elkészítésre, mert a főzés során sok értékes anyag kifőhet belőle, főleg, ha felaprítjuk. Érdemes héjában sütni vagy főzni. Ha felaprítjuk, akkor se főzzük túl hosszú ideig, túl bő lében. Érdemes a főzőlevet felhasználni, mert értékes anyagokat tartalmaz.  A táplálkozáson kívül a népi gyógyászat is változatosan alkalmazza:

  • a nyers burgonyaszeletek leve bőrlágyító, tisztító hatású,
  • reszeléke a szem alatti táskákat csökkenti,
  • hűsíti az égési sebeket,
  • pépjével pattanásokat vagy aranyeres csomókat kezeltek. 

Mint látjuk tehát, kincset ér a jó krumpli. Változatosan elkészítve önálló ételként és köretként is megállja a helyét. Talán nincs még egy olyan táplálékunk, ami oly sokféleképpen elkészíthető. A rengeteg variációnak csak a fantáziánk szab határt.

Ha Önök közül van valakinek egy új vagy kevésbé ismert krumplis receptje, kérjük küldje el nekünk és mi megosztjuk honlapunk olvasóival.