Egészséges táplálkozás, avagy a batáta jótékony hatása

Egészséges táplálkozás, avagy a batáta jótékony hatása

Az “az vagy, amit megeszel …” sorozatunk mai részében az édesburgonya vagy batáta (mint egészséges élelmiszer) jótékony hatásaival foglalkozunk. Dr. Orbán Dalma belgyógyász, háziorvos írása.

Neve ellenére nem rokona a burgonyának, csak a gumói alakja hasonlít rá. Az emberiség egyik igen gyakori tápláléka. Magas a béta karotin (A-vitamin előanyaga), C-, B2-, B6-, valamint E-vitamin tartalma, gazdag olyan ásványi anyagokban mint kálium, a réz és a mangán, alacsony a zsír, és koleszterintartalma. Száz gramm energiatartalma csak 490 kJ (117 kcal).

A gyökérgumó húsa lehet fehér, narancssárga, sárga, lila, rózsaszín vagy vörös is. Készítenek belőle lisztet, keményítőt és szeszes italt is. Felhasználható köretnek, süthető, főzhető, grillezhető, de akár édes süteményt, vagy finom, tartalmas krémlevest is lehet készíteni belőle. Íze a sütőtökre, vagy egyes fajtái gesztenyére emlékeztetnek, jól párosítható erős, pikáns fűszerekkel is.

Glikémiás indexe (vércukor-emelő képessége) alacsony, ezért cukorbetegek is fogyaszthatják. De ez az érték az elkészítés módjától is nagyban függ!

Ha összehasonlítjuk a főzést a sütéssel, szembetűnő különbségek vannak a glikémiás indexben. A serpenyőben sült édesburgonya 82, a sütőben sült édesburgonya 94, míg a főtt édesburgonya 46-os glikémiás index értékkel rendelkezik. Vagyis a megfelelően elkészített édesburgonya a cukorbetegeknek előnyösebb táplálék, mint a hagyományos burgonya. A cukorbetegek édesség utáni vágyát is kielégítheti úgy, hogy közben nem okoz túlzott vércukor emelkedést.

Nézzük meg milyen pozitív hatása van még egészségünkre:

Az emésztőrendszeri fertőzések esetén elősegíti a gyógyulást. Hatékonynak találták prosztatarák megelőzésében.

Az édesburgonya tartalmazza a legtöbb béta karotint a zöldségek és gyümölcsök között, ezáltal csökkenti a vastagbélrák kialakulásának kockázatát és emellett hatékony „szemvédő vitamin” is.

Menstruáció előtt enyhíti a hangulatváltozásokat és a görcsöket.

Kolintartalma segíti az alvást, csökkenti a tanulási és memória zavarokat és a krónikus gyulladások leküzdésében is fontos szerepe van.

Magas a kálium tartalma: egy közepes méretű gumó kb. 500 mg káliumot tartalmaz. Vízhajtó szedése mellett jó kálium forrás. Vesebetegek azonban csak mértékkel fogyaszthatják!

A tápanyagok legjobb hasznosulása a következő elkészítési móddal érhető el:

lábosban 2 ujjnyi víz felett egy, a gőz számára átjárható tartóban pároljuk a kockára vágott édesburgonyát. A párolás végén kevés (1 evőkanál) olivaolajat adva a megpárolt édesburgonyához, a béta karotin is jól hasznosítható formába alakul át. Rengeteg jó recept fellelhető az elkészítéshez. Érdemes kipróbálni! Nem csak egészséges, finom is!